‘Miljard euro naar televisiereclame’
In 2011 is er voor 1017 miljoen euro aan televisiereclame uitgegeven. Het is voor het eerst dat de reclamebestedingen voor televisie het miljard overschrijden, bericht SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. De nettobestedingen voor deze vorm van reclame zijn in 2011 met 4,3 procent gestegen. In het vierde kwartaal kwam de omzet voor zogeheten spot-bestedingen uit op 278 miljoen euro, een afname van 4,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De non-spot-bestedingen (onder meer merkpromotie, product placement en deelname aan programma's) groeide met 5,8 procent, vanwege gestegen mogelijkheden in prime-time programmering bij zenders. Voor het eerste kwartaal van 2012 ziet SPOT geen verdere groei van de bestedingen, maar gezien de grote sportevenementen van dit jaar (Olympische Spelen / EK) is de marketingorganisatie 'licht optimistisch' over de omzetkansen voor het hele jaar. De site - en daardoor het persbericht - van SPOT zijn slecht leesbaar; onder meer NRC heeft een duidelijker overzicht van de cijfers. Het volledige rapport is hier te bekijken. [.pdf]