‘Lezer wil journalistieke fastfood’
Misdaad, entertainment en sport zijn de favoriete onderwerpen op Nederlandse nieuwssites. Dat blijkt uit een rapport van de Nederlandse Nieuwsmonitor over de digitale nieuwsbehoefte van lezers. Volgens de onderzoekers is die voorkeur niet erg, zolang de nieuwsconsumptie daar niet toe beperkt blijft. "Het is natuurlijk bekend dat entertainmentnieuws altijd goed scoort onder lezers, maar het is voor de eerste keer dat het aan de hand van een top 5 op nieuwssites hebben onderzocht is", vertelt Joep Schaper, één van de onderzoekers bij De Nederlandse Nieuwsmonitor. Om te achterhalen wat de algemene voorkeur is bij online nieuws analyseerden de onderzoekers zes maanden lang artikelen van de vijf landelijke kwaliteitskranten Trouw, AD, NRC, Telegraaf en Volkskrant. Van de gedrukte kranten zijn de voorpagina´s onderzocht, van de nieuwssites de top 5 meest gelezen berichten.
Lezers lijken op nieuwssites sterk geneigd zich te laten verleiden door journalistiek fastfood, met koppen als ‘Zangeres Anouk geslagen’, vermeldt het rapport. “We hadden niet verwacht dat in de top 5 van de nieuwssites zoveel human interest-verhalen zouden zitten”, vertelt Schaper. De onderzoekers wijzen op een potentieel gevaar bij een continue nieuwsbehoefte aan dit journalistieke fastfood. “In analogie met de fastfoodketens is een bezoekje hiervan op z’n tijd geen enkel probleem, maar is een te eenzijdige consumptie ervan schadelijk voor de gezondheid.” Ze vrezen dan ook dat door dalende oplagen en de opmars van online nieuws de verleiding om te trivialiseren groter wordt. Het Stimuleringsfonds voor de Pers sponsorde het onderzoek voor 5.000 euro, zo blijkt uit het artikel op Persinnovatie, waar het hele rapport ook als pdf te downloaden is.
Praat mee