‘Kritiek op activiteiten NOS misplaatst’
NOS-directeur Jan de Jong stelt in een lange blogpost begrip te hebben voor de moeilijke situatie waarin kranten zitten, maar dat kritiek op vermeende marktverstorende activiteiten van zijn organisatie misplaatst is. De bezoekcijfers van andere partijen (Telegraaf: 300 miljoen pageviews per maand / NU: 400 miljoen) zijn hoger dan die van de NOS (288 miljoen per maand), wat bewijst dat het publiek nu al meerdere sites bezoekt, aldus De Jong. Het bewijst ook dat het kranten niet lukt om hun sites commercieel rendabel te maken. "Dat heeft niets met de positie van de NOS te maken. Er komen voldoende bezoekers maar men slaagt er niet in om bezoek om te zetten in geld. Dit is een wereldwijd probleem van de krantenindustrie", schrijft De Jong. De NOS is volgens De Jong een kleine speler die reclame terughoudend inzet. De groei in reclamebestedingen over de afgelopen jaren (700 miljoen euro sinds 1989) kwam volgens hem volledig ten goede aan de commerciële partijen. De Jong: "Wiens markt verstoort de publieke omroep nu eigenlijk?"
Praat mee
1 reactie
Rob Koghee, 31 mei 2012, 12:17
Een directeur van de NOS moet zijn eigen winkel verdedigen. Zeker met een hoorzitting vanuit de Tweede Kamer, waar 3 grote uitgevers spreektijd krijgen. En zich daarbij wat ongenuanceerd uitlaten over een deel van het Nederlandse medialandschap.
Om te beginnen: ik ben een absolute supporter van de publieke omroep. En een groot afnemer van het aanbod. Een nuancering van haar functie is echter wel op zijn plaats. Jan de Jong heeft gelijk als hij stelt, dat de huidige krantenproblematiek (en in het verlengde daarvan de tijdschriftenproblematiek) niet de schuld van de publieke omroep kan zijn. Maar dat hij zich even verderop verschuilt achter de nieuwe mediawet uit 2008 snijdt minder hout. Want ‘dat wat de NOS op radio en televisie doet, ook op internet en mobiel mag’, is gerust een stelling die voor discussie vatbaar is.
Het is nog niet eens zo heel lang geleden, dat de NOS voor een Tour de France sms-dienst geld vroeg aan de afnemers daarvan. Dat lijkt me niet bepaald de functie van de NOS. Dat is bijna een business-model. Terecht dat een belastingbetaler of een concurrent daar vraagtekens bij stelt. Die concurrent, die heden ten dage verwoed zoekt naar alternatieve afzetkanalen voor haar teruglopende inkomsten. En met lede ogen moet aanzien, dat de NOS met overheidssteun bakken met geld in nieuwe media (m.n. tablet en mobiel) kan steken. De vraag is wat dat aan de pluriformiteit van de media bijdraagt. Als je de producten stuk voor stuk bekijkt: niet zo heel veel. Meer een herhaling van hetzelfde (beeld, geluid). Interactie met de gebruiker: nauwelijks. En meer een investering in techniek dan in onafhankelijke journalistiek. Daarmee maait de overheid (via haar mediamonopolist NOS) wel degelijke gras voor de ‘uitgever in moeilijke tijden’ weg.