Krimp advertentiemarkt treft regiokrant
Regionale kranten worden door de krimp op de advertentiemarkt harder getroffen dan landelijke uitgaven. Zo zagen Wegener en Media Groep Limburg hun inkomsten het afgelopen jaar met 18 procent dalen, schrijft het Financieele Dagblad (FD). De Persgroep meldde onlangs een krimp van bijna 10 procent op de Nederlandse advertentiemarkt. Mediakenner Piet Bakker stelt dat regionale kranten een lezerspubliek hebben dat veelal ouder is en minder verdient dan lezers van landelijke kranten. "Het is ook niet een doelgroep waar je nu gemakkelijk lezers kunt werven. Dat voel je, zeker als je je realiseert dat zo’n 10 procent van de lezers jaarlijks opzegt. Dan moet je dus heel wat goedmaken", aldus Bakker. Volgens De Persgroep-topman Van Thillo lijdt de Nederlandse advertentiemarkt aan het gebrek aan consumentenvertrouwen door voortdurend nieuws over bezuinigingen. Van Thillo: "In België weten we niet eens wie er in de regering zit en dus blijven we verstoken van informatie die ons angstig kan maken. Dat heeft ook z'n voordelen." Bakker ziet vooral een toekomst waar wordt ingezet op digitale activiteiten, maar ook daar is succes niet verzekerd. Een betaalmuur zoals Wegener wil optrekken werkt mogelijk niet voor regionaal nieuws, denkt Bakker.