Journalist meer betrokken bij debat
Hoewel een groot deel van de vaderlandse journalisten nog steeds objectief wil zijn en feiten van meningen wil scheiden, willen vakgenoten steeds vaker betrokken zijn bij het debat. Dat concludeert onderzoeker Malou Willemars. Op 25 november promoveert ze aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op haar onderzoek naar die nieuwe rol van journalisten. Willemars ziet een geleidelijke verschuiving waarbij journalisten steeds meer opereren vanuit persoonlijke fascinatie of frustratie. Die nieuwe, meer persoonlijke journalisten komen volgens de promovenda vooral veel terug bij recent ontstane media zoals De Correspondent en De Pers. “Bij De Pers zag je bijvoorbeeld dat alles potentieel opinie was. Dat was soms erg subtiel, door een ironische ondertoon of de mening van de geïnterviewde die bekritiseerd werd”, aldus Willemars in een interview op de site van de Radboud Universiteit. Willemars stelt dat de verandering ook teweeg wordt gebracht door overlevingsdrang. “Journalisten zijn steeds meer een personal brand aan het worden. Door hun persoonlijke indrukken te geven via Twitter, blogs en columns en door zich in het debat te mengen, treden ze in de spotlights. Dat kan helpen bij het verwerven van nieuwe opdrachten.”