Hot in Hyderabad: mobiel
WEBLOG Duizend deelnemers; dat is voor de World Association of Newspapers, tegenwoordig WAN-IFRA, het minimumaantal deelnemers voor het jaarlijkse congres. Vorig jaar was Göteborg nog goed voor 1800 man; Hyderabad (India) haalde voor maart 2009 de duizend niet. Nu, eind november is het net gelukt. “We hebben veel last van kranten die heel kort door de bocht zeggen: We vliegen niet meer…”, zei landgenoot Marcel Hoes van de WAN vanuit het hoofdkantoor in Parijs vorige week nog.
In de miljoenenmetropool Hyderabad -5, 10, 13 miljoen inwoners, afhankelijk van wie je spreekt- zou je niet zeggen dat er ergens op aarde iemand is die zegt dat er maar niet naar Hyderabad gegaan moet worden: Indiërs, foreigners, het schuift hier allemaal vreedzaam door de vier, zes, acht banen brede straten in tuk-tuks, taxi’s bussen of op scooters. Een enkeling heeft een rijwiel met geveerd zadel en handremmen van een type waar je een Hollands merk achter vermoedt.
Mobiel is hot. Dat is de eerste zin van de samenvatting van een WAN-directeur in een plenaire sessie aan het eind van maandagmiddag. Hij zegt er achteraan: Er komt een tsunami. Letterlijk citaat: ”This is the next digital tsunami for all of us and the time to be involved is now.”
Hij vat het referaat van WAN-onderzoekster Martha Stone samen die eerder zei: PricewaterhouseCoopers zegt dat de ”hottest” mogelijkheden bij mobiel liggen. Twee zinnen van haar: ”De iPhone is nummer 1 om content voor te ontwikkelen. Dat apparaat wordt tien keer zoveel gebruikt voor mobiel internetten dan welke andere telefoon.”
Nog iets dat je bijblijft van een eerste dag WAN in Hyderabad: sociale netwerken. Vijf sprekers op rij benadrukken op één maandagmiddag de betekenis van sites als Facebook, Twitter en Flickr. ”Omhels ze”, zegt een van hen. In de zaal waar zich dit allemaal afspeelt, zit 140 man, afgekomen op het thema; ”The internet; A maturing medium”. Nog niet de helft van dat aantal had zich ingeschreven. Als één van de sprekers vraagt: Wie heeft op zijn redactie een redacteur ”social networks”? Dan gaan er vijf vingers omhoog.
Een onderzoeker in de zaal veert op. “Je mag van Twitter denken wat je wilt, maar Al Jazeera startte bij het laatste Gaza-conflict op Twitter en had binnen 3 uur 6000 volgers.
Daar zitten politici en defensiespecialisten tussen. Belangrijke mensen twitteren.”
Het zou weleens kunnen zijn dat veel mensen in Hyderabad de komende dagen veel opsteken. Mijn wekker staat voor morgenochtend op half zes, want hier in spitsuur ergens op tijd zijn, daar moet je wat voor over hebben.
Jan Reijnoudt werkt voor de digitale media van het Reformatorisch Dagblad en bezoekt deze week de WAN-IFRA in India. Voor Villamedia houdt hij een weblog bij.
Praat mee