word studentlid

— vrijdag 27 januari 2012, 14:22 | 0 reacties, praat mee

Entertainment van ANP heet BuzzE

BuzzE is de merknaam die het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) deze week heeft uitgekozen om entertainmentjournalistiek mee te bedrijven. Onder deze noemer, een samenvoeging van buzz en entertainment, levert het persbureau nieuws en foto’s over het wel en wee van sterren in binnen- en buitenland. NU.nl is sinds kort een van de afnemers van de entertainmentfeed en sluit de berichten in de rubriek Achterklap al af met BuzzE. Laatste wijziging: 28 januari 2012, 11:48

‘De nieuwe naam past goed bij de sfeer en de toon van entertainment. We hebben veel namen op de tong gehad en uitgeprobeerd. BuzzE is kort, krachtig en toepasselijk’, zegt adjunct-dircteur Johan Groeneveld van ANP Producties. Hij is verantwoordelijk voor de nieuwe formule van de al bestaande entertainmentfeed. ‘BuzzE is tevens toekomstgericht, want de stap naar BuzzT voor een techfeed is maar klein en zo kunnen we een merkfamilie bouwen’, legt Groeneveld uit.

Met de nieuwe naam kan de showfeed zich onderscheiden van de basisdienst van het ANP. ‘Op de rode loper gelden nu eenmaal andere journalistieke spelregels dan bijvoorbeeld in de politiek’, zegt Groeneveld. ‘Het ANP heeft in het verleden geworsteld met entertainment. De redactie had de neiging de lat te hoog te leggen in de nieuwsselectie. Waar de nieuwsdienst vaak kiest voor berichten met het stempel need to know, hanteren we voor buzzE het principe nice to know. Shownieuws kan immers ook leuk zijn als nog niet helemaal zeker is of het verhaal wel klopt. Dat is echter een norm die onder ANP-vlag ondenkbaar is.’

‘Het zal ons niet altijd lukken om bij de bron Sting te verifiëren of zijn tantraseks bij nader inzien toch niet zo goed was. Althans, dat is wat zijn ex beweert. Ik had zo’n bericht niet willen missen. Daarom schrijven we het toe aan andere websites, want ook bij entertainment gelden wel degelijk journalistieke spelregels. We checken de bronnen, tenzij dat onmogelijk is. In de wereld van glitter en glamour kunnen geruchten al snel nieuws zijn, waardoor de nieuwsdrempel lager ligt.’

Het ANP constateerde vorig jaar bij de aankondiging van een reorganisatie dat kopieergedrag in de media een groeiend probleem is. Verliest de persdienst niet het recht van spreken door onder de noemer BuzzE showbizzwebsites over te schrijven? Groeneveld: ‘Het citeren van andere media is niets nieuws in de journalistiek. Als Willem Holleeder vrijkomt, citeert BNR De Telegraaf. Ook wij noemen de bron netjes zoals het hoort. De insteek van de klacht van het ANP is meer dat andere persdiensten onze content kopiëren, bewerken en doorverkopen waarbij ze net doen alsof ze de berichten zelf gemaakt hebben. Dat gaat in tegen de journalistieke ethiek.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.