mgm nvj maart

— donderdag 14 januari 2010, 14:52 | 3 reacties, praat mee

Digitaal adverteren NPO aan banden

Mediaminister Ronald Plasterk wil advertenties op internetsites van de publieke omroep aan banden leggen. Dat zegt hij een interview met Villamedia magazine, dat op vrijdag 15 januari verschijnt. ‘De publieke omroep komt anders wel heel erg in het vaarwater van de kranten.’ In tegenstelling tot adverteren via publieke televisie waarbij – wanneer je dit verbiedt – het geld volgens Plasterk linea recta naar de commerciële omroepen verhuist, verwacht hij op internet wel een substitutie-effect. ‘Bij websites van publieke omroepen wil ik daarom kritisch kijken of dat niet beperkt kan worden.’ Laatste wijziging: 15 januari 2010, 10:08

Hij staat achter het idee van NPO-topman Hagoort om het aantal omroepen te verminderen. Ook de grotere ledenomroepen kunnen fuseren. ‘Daar moeten wij als wetgevende partij aan meewerken. Nu geven we geld naar rato van het aantal leden, met een maximum bij 400.000 leden. Als twee omroepen met beide 400.000 leden fuseren, zouden ze zichzelf van de helft van hun inkomsten beroven. Daar moeten we dan wat aan doen.’ Ik zou het ongewenst vinden als de wetgeving dat door financiële prikkels onmogelijk maakt.’

Waarom deze expliciete steun voor Hagoort?

‘We hebben een publiek bestel dat in staat is zich aan te passen aan de wensen van het publiek. In het verleden resulteerde dat voornamelijk in een verschil tussen A- en B-omroepen, maar verder veranderde er niet veel. De Tros kwam er in 1968 als laatste grote omroep bij. De laatste jaren is dat aan het veranderen: kijk naar BNN, MAX. Als het in dat tempo doorgaat ontstaat versnippering en wordt het bestel onbestuurbaar. Nu al is de coördinatie van al die omroepen een bestuurlijk probleem. Een intern probleem, maar wel belangrijk. Het kost geld en dat besteden we liever aan mooie programma’s.
Ik moet niet op de stoel van de publieke omroep gaan zitten. Maar van een aantal omroepen ligt het voor de hand dat ze gaan fuseren. En dan denk ik niet alleen aan Teleac, de RVU en de levensbeschouwelijk omroepen, maar ook aan een aantal grotere ledenomroepen.’

De politiek is nogal verdeeld over het lot van de publieke omroep.

‘Er zijn politieke partijen die vinden dat de publieke omroep zich moet terugtrekken op minder netten en geen taken verricht die de commerciëlen ook kunnen. Een eigenaardige coalitie van mensen – voor een deel een politieke stroming van rechts vindt dat alles wat de markt verstoort er niet zou moeten zijn. Tegen hen heb ik altijd gezegd: het kan. Ik heb in Amerika gewoond en daar heb je ook televisie met keurige programma’s terwijl de public broadcasting nog geen procent van de kijkers bereikt; bijna niks dus. Je krijgt dan een ander soort televisie. De programma’s worden er naar gemaakt. De spelregels van de sportwedstrijden worden op de reclamepauzes afgestemd. Dat is een keuze, maar niet de mijne.
Ik vind het gek dat partijen aan de progressieve kant, zoals GroenLinks (laatst wilde een van hun Kamerleden de L er al vanaf halen, maar laten we er even vanuit gaan dat het zichzelf als progressieve partij beschouwt) ook wil dat de publieke omroep zich terugtrekt. Ik hoop dat ze zich de consequenties voldoende realiseren. Want je kunt natuurlijk wel zeggen “ik wil die reclame eraf”, maar dat is wel een derde van de inkomsten. De PVV wil alle subsidie op het gebied van kunst en cultuur afschaffen en de VVD een heleboel. Daar kan ik ook niks aan doen. Het is een opvatting die een partij mag hebben. Ik kan me daar niet door laten leiden. Ik hoop dat de kiezers dat straks wel doen.’

Lees het hele interview in Villamedia magazine

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

Kees Cornelder, 15 januari 2010, 03:55

Het Wonder van Bussum - P. woont in die lommerrijke omgeving - WIL het nog steeds niet doorhebben dat de publieke omroep met die S.T.E.R. al heel lang en ‘heel erg in het vaarwater van de kranten’ (en tijdschriften) zit.
Dat de rijksoverheid uit algemene middelen de publieke omroep financiert, is normaliteit: maar dat er tegelijk geld uit particuliere deelname van de markt wordt gevist is maatschappelijk onverdedigbaar.
Bovendien: reclame tussen tvprogramma’s zijn niet alleen verstorend voor de kwaliteit van het aangebodene maar ook/vooral uitgelezen zapmomenten voor de kijker zoals Grand Old Master Ad van Liempt laatst terecht opmerkte.

Dat reclamegelden, bij het noodzakelijk afschaffen van reclameuitingen bij publieke zenders, linea recta met een speer richting commerciële omroepen schiet? Dat Zal Dan Wel.
Althans een tijdje, want reclame van commerciële uitzendingen - tussen en tijdens programma’s - is al lang een marketingangel in het commerciële mediavlees. Hoe slim die uitingen in dit licht ook zijn: zapmomenten zijn en blijven het, als lome uiting van ontevredenheid bij de kijker.

denhaag24, 15 januari 2010, 13:46

De omzet aan digitale advertenties is minder dan 1% van de STER, dus verzin een andere list zou ik zeggen

Petra van der Grift, 18 januari 2010, 09:38

Kees Cornelder heeft een punt: bedrijven betalen al belasting, van waaruit de publieke omroep wordt gefinancierd. Om als publieke omroep dan nog eens naar extra geld, reclamegeld dus, in de economische sector op jacht te gaan?
Dat heeft iets heel onsmakelijks, op zijn zachtst gezegd.

En beste anonieme denhaag24, wat die omzet van minder dan 1% van de STER betreft die uit digitale advertenties afkomstig is?
Het is al ‘minder dan 1%’ te veel.

Hilversum pleegt marktbederf eigenlijk. Aardige onderzoeksklus voor de Mededingingsautoriteit dus.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.