word studentlid

— maandag 28 december 2009, 08:46 | 17 reacties, praat mee

Deuze: Koningin leeft in jaren vijftig

Koningin Beatrix ontkent dat de samenleving is veranderd, blijkt uit haar kersttoespraak. Daarin waarschuwde de koningin dat internet mensen afstandelijk maakt. Mediaprofessor Mark Deuze vindt dat de kersttoespraak van de koningin is doordrenkt van een grote angst voor technologie. Een angst die overeenkomt met de mening van politici en de regering over nieuwe media. 'We leven toch echt niet meer in de jaren vijftig,' zegt Deuze, die verbonden is aan Universiteit Leiden en aan de universiteit in Indiana. Koningin Beatrix was vrijdag in haar jaarlijkse kersttoespraak somber over de mensheid en het groeiende individualisme. Ze bekritiseerde de 'korte berichtjes' die mensen elkaar sturen via nieuwe technieken. 'Technische vooruitgang maakt de mensen onafhankelijker en afstandelijker,' zei de vorstin. Laatste wijziging: 28 december 2009, 10:50

“Door de technologie zijn mensen juist meer met elkaar verbonden,’ vindt Deuze. ‘Vroeger zaten we een leven lang in dezelfde omgeving. We gingen naar dezelfde kerk, zaten bij dezelfde voetbalclub, trouwden met iemand uit de buurt. Dat is nu anders. Er is welzeker veel verbondenheid. Misschien niet zozeer met onze buren, maar meer op een wereldwijde schaal. Technologie verbindt de mensen met elkaar, maar op een andere manier dan vroeger.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

17 reacties

Kees Cornelder, 28 december 2009, 10:07

De doorbraak van de welvaartsstaat in de 1950er jaren en, in het vervolg hiervan, het geleidelijk oplossen van traditionele, even beschermende als (soms) wurgende groepsverbanden vanaf de 1960er jaren heeft Het Individu doen ontstaan: de schijnbaar van alles en iedereen losgezongen ex-burger (maar voortaan Consument) die zich als een fantastische prooi aandiende - helemaal gratis en voor niks - voor de financieel-economische sector.

‘Global village’ - ooit zeer effectieve promotieyell van het Engelse reclamebureau Saatchi & Saatchi dat inmiddels tot een soort leidend filosofisch beginsel uitgroeide - is hierbij sleutelwoord voor het aangeven van de ruimte waarin de ex-burgers zich begonenn te bewegen. Een grenzenloos bestaan dus.

Zolang er aan twee voorwaarden blijvend zal worden voldaan zullen spelers op dit terrein hun spel nog wel kunnen blijven spelen: (a) permanente geldvoorraad van enige relevante omvang en (b) stroom uit het stopcontact.

Instandhoudingsfactoren waarbij ‘sociaal kapitaal’ allang niet meer blijk te passen - kern van het betoog van slimme dame Beatrix - en dat berust op elementen die buiten de persoon van elke Global Villagespeler ligt.

Gelet op de grote golfslag die dame Beatrix met haar Kersttoespraak heeft gecreëerd, is het dus BINGO: midden in de roos.

Wéér grote complimenten!!!

Steven den Boer, 28 december 2009, 11:02

Altijd gedacht dat de term ‘global village’ van Marshall McLuhan afkomstig is?

Paul, 28 december 2009, 12:31

De koningin heeft groot gelijk. Iedereen verschuilt zich momenteel achter de computer, lekker anoniem.

Olivier, 28 december 2009, 12:46

Tsja, de maatschappij wordt afstandelijk en kil van de computer. Ik bedacht me meteen dat onze vorstin zich daar juist heel erg thuis in zou moeten voelen. Want als er iemand ....

Kees Cornelder, 28 december 2009, 13:33

Grappig dat op deze pagina door Steven de Boer alleen op de encyclopedische oorsprong van uitdrukking ‘Global Village’ wordt ingegaan. Die dateert officieel uit begin-1960er jaren en verscheen in een publicatie van de Canadese wetenschapper Marshall McLuhan. De uitdrukking zou in werkelijkheid ontsproten zijn aan het brein van een student van McLuhan (zoals wel vaker pleegt te gebeuren in de academische wereld).

Jacqueline Wesselius, 28 december 2009, 14:30

Ik vond dat onze queen wel een punt had. Kennen we onze buren nog? Of onze collega’s? Maken we wel eens een praatje? Missen we iemand als we die een tijdje niet zien? Extreem gesteld: kan er in jouw portiek iemand dagen of dood liggen zonder dat er een haan naar kraait? Die vorm van communicatie - en van solidariteit - heeft niets te maken met Twitter of Facebook en al helemaal niets met de anonieme reacties op sommige (geen namen…) websites. Twitter, Facebook, Hyves en dergelijke: leuk hoor, maar soms is fysieke nabijheid toch belangrijk(er). Alle McLuhans ten spijt. Want die communicatie is vaak eenrichtingsverkeer. Een goede buur daarentegen…

Jos de Jong, 28 december 2009, 14:33

De communicatie vliegt en heeft vele globale effecten. Het gemakkelijke hanteerbare en voor vele mensen ideale internet creëert vele kansen die vaak niet te evenaren zijn. De jongere generatie, vooral zij die in hun jeugd bijna niet meer weten wat ‘buitenspelen’ is en digi-zaken als hun enige vertier beschouwden, floreert hier wel bij. De globale communicatie via het internet maakt een geweldige stap voorwaards maar stompt vele mensen af. Praten hoeft steeds minder; chatten neemt de overhand. Internetberichten die vol staan van de Nederlandse fouten, zijn gewoontegoed geworden, de knip-en-plak-generatie doet het onderwijsniveau steeds verder dalen en kopen van goederen via internet heeft desastreuze gevolgen voor de middenstand. Toch is internet niet mer weg te denken en dat is maar goed ook. Toch heeft de Koningin wel degelijk recht van spreken; het internet stompt wel degelijk vele mensen af, het doet afbreuk aan betrokkenheid en verbondenheid van het sociale leven, stimuleert het ego-gedrag en maakt mensen afstandelijker. Toch zou ik niet meer zonder internet kunnen c.q. willen.

Olivier, 28 december 2009, 14:49

Ik denk dat het zeker waar is dat we onze buren minder goed kennen. Of helemaal niet meer. Afhankelijk van waar je woont. Maar die trend was er volgens mij al lang voordat internet er was. Het is niet goed, maar onze samenleving is individueler geworden. En wederom; de Oranjes geven daarin een prima voorbeeld als familie die zich zoveel mogelijk wil afsluiten in vakantiehuizen ver van hier. Dat maakt dit soort opmerkingen toch echt minder sterk.

Christel, 28 december 2009, 14:55

Binnen drie maanden nadat ik begon met hyves was ik uit mijn issolement. Ik maakte kennis met heel veel mensen, mensen met een ziel en behoefte aan aandacht. Deze wetenschap gaf me weer een andere kijk op de wereld. Telkens werd ik geprikkeld en geinspireerd door deze contacten. Kent ze zelf haar buren eigenlijk zo goed? En over spelfouten maak ik me niet zo druk, het gaat me eerst om de inhoud, wat niet wegneemt dat het prettiger leest met minder fouten. Koningin Beatrix heeft laten merken dat ze hard aan vervanging toe is.

Jan Deeds, 28 december 2009, 15:03

Kijk maar uit mensen, anders hebben we Brouwers van de RVD achter ons aan met die uitspraken!
De koningin is onschendbaar. Ze zet zelfs haar eigen vuilnisbak nooit buiten.

Marieke, 28 december 2009, 15:56

Ja, “wij” kennen onze buren (in Amsterdam) bijna allemaal heel goed. “Jullie” kennelijk niet? Ik vond de generalisaties van Beatrix van een enorme triestigheid, waarin ik me niet herken (en onze buren en vrienden ook niet). En (@Jos de Jong): die generalisaties over “jongeren en internet” kunnen echt niet. Onze dochters hebben meer contacten, en ook wel vriendschappen, dan ik ooit heb gehad, en bovendien over de hele wereld. Ze delen concertervaringen, geven elkaar tips, maken afspraken om uit te gaan, ruilen kleding - menigeen zou ervoor tekenen…

Alexander Nijeboer, 28 december 2009, 19:53

Ik deel de mening van mark Deuze dat in de kerstrede nieuwe technologieen wel met een erg gedateerde bril worden bekeken. De analyse van de vorstin heeft mijns inziens het niveau van ‘kletskoek aan de borreltafel van het verzorgingstehuis’. Natuurlijk hebben de nieuwe technologieen nadelen, maar om die nu als kapstok te gebruiken voor maatschappelijke ontwrichting…

Christel, 28 december 2009, 21:02

Ok. Hare Majesteit moet dus wat opgepimpt en dan kan ze volgend jaar twitterend met de buren in haar gouden arrenslee de kerstrede doen…

Paul Disco, 28 december 2009, 21:52

Hmm, ik lees net een artikel over het eerste kabinet Lubbers dat sociale cohesie als ‘uitdagend’ speerpunt had. Het begrip ‘eenzaamheid’ valt in deze context.
Dan is er nog maar een enkeling met een mailadres, er zijn nog nauwelijks websites en ik vermoed dat de meeste mensen hun buren niet kenden.

Maar goed, je kunt het mensen niet verbieden en ook niet kwalijk nemen dat ze bang zijn voor onbekende perspectieven. Nieuw is lang niet altijd beter, ik geef het onmiddellijk toe.

Maar wat is het nut van het bekritiseren van technologische ontwikkelingen? Dat we net doen alsof ze niet bestaan? Dat we teruggaan naar de warme jaren ‘80, waar internet niet bestond voor u en mij en dat anderen de enige waren die hun buren niet kenden? Man, de kranten stonden bol van het begrip individualisering. Het is bijna demagogisch om dat aan internet te koppelen. Ik zeg ‘bijna’, omdat ik de goede trouw van onze koningin vermoed. Maar ik vind haar toespraak wel buitengewoon aanmatigend. Houdt zij dan stand en gebruikt ze geen nieuwe media? Of laat ze zich meeslepen en schaamt zich voor haar eigen gedrag?

Is het hare Majesteit ook ter ore gekomen dat
1. zeker ook oudere alleenstaanden via internet aan een levenspartner komen,
2. dat mensen heel veel internet raadplegen als ze mogen stemmen,
4. dat virtuele sociale netwerken vaak een massalere functie vervullen dan lijfelijk contact?

Nog los van dit alles, wat is de bedoeling van haar toespraak? Dat we internet afschaffen lijkt me een illusie.
Dat we zorgzaam met elkaar omgaan? Lijkt me altijd een goed uitgangspunt.

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van zwaarmoedige kersttoespraken. Waar zijn ‘hoop’, ‘geloof’ en ‘liefde’ gebleven? We zijn niet allemaal hervormd of gereformeerd.

Christel, 28 december 2009, 22:19

Bedoelt Hare Majesteit wellicht de tijd dat we met zijn allen nog ‘warme contacten’ onderhielden, met bloemen in het haar massaal over de hele wereld in het gras live muziek lagen te luisteren, met zelfs een rozige toekomst, dan ben ik voor.

Martijn Mengerink, 29 december 2009, 08:58

Volgens mij horen we niets nieuws van onze koningin alleen verpakt ze het dit jaar anders. Eerst was het de verstedelijking die ervoor zorgde dat we niet elkaar omkijken. Nu zijn de digitale media aan de beurt. Ik denk dat dit vooral komt vanuit een onwetendheid van onze vorstin over de rol van digitale media.

Ik kan mij volledig vinden in de heldere analyse van Paul Disco. Digitale Media zorgen juist voor vooruitgang waarbij ik nog wel wil toevoegen door Internet mensen de warmte van een baan ervaren in plaats van de kilte van werkloosheid.

Ik denk oprecht dat Hare Majesteit vooral angst heeft voor de nieuwe media die voor haar generatie wat ongrijpbaar zijn. Ik zal nooit vergeten dat generatiegenoot Wim Kok dacht dat de muis een afstandsbediening van een computer was waarbij hij direct bijscholing kreeg van basisschool leerling. Toch heeft Wim Kok bijgeleerd en om die reden geef ik de hoop voor hare majesteit niet op.

Ik nodig haar van harte uit om bij ons Internetbedrijf een bezoek te brengen en de voordelen en de warmte van de digitale media te ervaren. Onze Vorstin is een intelligente vrouw en met wat bijles van haar schoondochter kunnen wij haar ook de voordelen van digitale media laten inzien.

Ik waardeer van harte dat zij haar mening geeft en ons ook een spiegel voorhoudt. Aan ons om dat beeld te nuanceren en niet meteen te veroordelen.

Koninklijke Hoogheid wij zien uw komst met belangstelling tegemoet!

moderno, 31 december 2009, 19:55

ik verlang ook terug naar de tijd
dat we met ze allen naar de winkel rende
om de prive, story en weekend te kopen
om daarin het laatste nieuws over het
koningshuis te lezen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.