De Twitter-regels van de Volkskrant
Lector Piet Bakker heeft een handige samenvatting gemaakt van 'Twitter-geboden' zoals die binnen de Volkskrant gelden. Ze werden door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier van het dagblad gisteren opgesomd tijdens iCross2014, een netwerkevenement voor communicatieprofessionals. "Het zijn geen geboden maar suggesties", verduidelijkte Van Lier later. De 'geboden' leidden tot de nodige hilariteit, maar de Volkskrant is zeker niet uniek in het voorschrijven van regels rond gebruik van sociale media. Ook media als de Washington Post, BBC en New York Times hebben ze. De regels zijn er meestal om een schijn van partijdigheid te helpen voorkomen. De Volkskrant wil journalisten die in de krant publiceren benaderbaar maken via Twitter (een 'twitterplicht', aldus Bakker), wil potentiële scoops binnenskamers houden en interactie met lezers vergroten door het gebruik van mentions in eigen tweets te stimuleren. Ook zouden journalisten minstens hun eigen producties via Twitter moeten promoten, aldus Van Lier. Het volledige overzicht, plus reacties op Twitter (en daarbuiten) op Journalism Lab.