Lezer wil analoog én digitaal nieuws
Ruim de helft van de Nederlanders (54%) raadpleegt het dagbladnieuws via meerdere kanalen (een combinatie van papier, laptop/PC, mobiel en/of tablet), terwijl nog slechts 20% van de Nederlanders uitsluitend de gedrukte editie leest. Dat blijkt uit de nieuwe editie van het onderzoek “trends in digitale media”. Het in juni 2013 door GfK gehouden onderzoek laat zien dat opmars van mobiele apparaten hier sterk aan heeft bijdragen; inmiddels bezoekt bijna een kwart (23%) van de Nederlanders de krant via een tablet, terwijl ook de mobiele telefoon (28%) een belangrijke toegangspoort is tot dagbladnieuws. Opmerkelijk genoeg is de groep digital only relatief bescheiden; slechts 12% laat het papier bij hun nieuwsvoorziening geheel links liggen. Uit het onderzoek blijkt dat social media geen bedreiging vormt voor nieuwsmedia, maar eerder een extra kanaal voor nieuwsvoorziening en als magneet werkt voor de nieuwswebsites.
Dagbladmerken krijgen volgens de onderzoekers met de digitale kanalen erbij een breed instrumentarium om de nieuwsvolgers op maat te bedienen. De gedrukte krant is nog altijd de contentkoning van de ochtend. Die functie wordt in de loop van de dag overgenomen door de websites en de smartphone apps van de nieuwsmedia. De toestroom via de tablet en de social media piekt vooral in de avond. Het onderzoek ‘trends in digitale media’ juni 2013, is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met ondermeer Cebuco. De steekproef bestaat uit 1.005 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.
Praat mee