word studentlid

— donderdag 4 april 2013, 14:50 | 0 reacties, praat mee

AD en Het Parool gaan vernieuwen

Het Parool en het AD voeren volgende week allebei een aantal veranderingen door in de krant. Het Parool verschijnt vanaf 11 april met een geheel vernieuwd PS-katern. Het AD past met ingang van 13 april de zaterdagkrant aan, door onder meer de weekendbijlages te vervangen door één krantenmagazine. Laatste wijziging: 4 april 2013, 16:57

Het dagelijkse PS-katern van Het Parool gaat helemaal op de schop. Het katern krijgt meer de uitstraling van een magazine, met een nieuw ontwerp van artdirector Sabine Verschueren (o.a. Carp, Rails, Oog). Waar het de afgelopen negen jaar vasthield aan thema’s per dag (kunst, opvoeding, wonen etc.) worden die voortaan losgelaten en zal het katern elke dag gaan over ‘leven en beleven’ in Amsterdam. ‘Een 100 procent Amsterdams katern’, zegt hoofdredacteur Barbara van Beukering. ‘Waarin Parool-speerpunten als kunst en cultuur voortaan dagelijks terugkomen in plaats van één keer per week.’

Op zaterdag kijkt PS over de grenzen heen en gaat het katern PS de Wereld heten. Daarnaast blijft op zaterdag het magazine PS van de Week bestaan. ‘Voor veel lezers een hoogtepunt van de week’, zegt Van Beukering. De chef PS van de Week, Merijn Henfling, is vanaf volgende week ook chef van het dagelijkse PS-katern. Voorheen had het katern per dag en thema een eigen coördinator.

AD
Het AD sleutelt aan de zaterdagkrant. Die moet worden vereenvoudigd, zegt hoofdredacteur Christiaan Ruesink. Nu krijgt de lezer in het weekend een te onoverzichtelijk pakket aan katernen en bijlages, meent hij. Daarom gaan alle zaterdagbijlages (weekend, reiswereld en gids) op in één nieuw krantenmagazine dat AD Weekend gaat heten. Het nieuwe magazine wordt op krantenpapier gedrukt op half Berliner formaat, net zoals de magazines die Trouw vorig jaar bij de zaterdagkrant lanceerde. Ruesink: ‘Daar ben ik erg enthousiast over. Het heeft de uitstraling die bij een krant past, met de luxe van een echt magazine.’

Het nieuwe AD Weekend wordt 56 pagina’s en is ingedeeld in vier blokken: Mensen, Stijl, Reizen en Nieuw. ‘Het moet gaan over de leuke dingen van het weekend, over genieten’, licht Ruesink toe. Tegelijkertijd zal ook de nieuwskrant worden vereenvoudigd. Landelijk en regionaal nieuws komt straks samen in één katern, met daarnaast het sportkatern en het magazine. ‘Zo maken we de krant handzamer en logischer’, zegt Ruesink. ‘Belangrijk in een tijd dat de zaterdagkrant steeds belangrijker wordt voor de lezer.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.