Aantal klachten RvdJ stijgt 13 procent
De Raad voor de Journalistiek heeft in 2013 in totaal 120 klachten ontvangen. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. 90 klachten werden in behandeling genomen, 30 werden door de klager uiteindelijk niet doorgezet. Dit blijkt uit het Jaarverslag 2013 van de Raad. Over onjuiste of tendentieuze berichtgeving, het niet (goed) toepassen van wederhoor en de schending van privacy werd in de meeste gevallen geklaagd. De Raad nam gedurende het jaar 61 conclusies, waarvan in 26 gevallen de klacht (gedeeltelijk) gegrond werd verklaard in 31 zaken ongegrond. In de overige gevallen vond de Raad zichzelf niet bevoegd om de klacht te behandelen of was de klager niet-ontvankelijk.
De conclusies hebben betrekking op 42 verschillende media en 1 boek. De meest genoemde media waren het Algemeen Dagblad en De Telegraaf, die ieder vier klachten ontvingen. Die tegen het AD werden stuk voor stuk ongegrond verklaard, De Telegraaf ontving drie gegronde en één ongegronde klacht. Sinds 2008 weigert de krant overigens aanwezig te zijn bij zittingen van de Raad.
De termen ‘gegrond’ en ‘ongegrond’ zijn komen te vervallen sinds november 2013. Bij een gegronde klacht wordt de handelswijze ‘journalistiek onzorgvuldig’ genoemd, bij een ongegronde klacht handelt het medium ‘zorgvuldig’. Ook worden klachten in principe alleen in behandeling genomen nadat het aangesproken medium eerst zelf de gelegenheid heeft daarover te beslissen. Andere vernieuwingen zijn op personeel vlak: Hans Laroes, oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal, werd begin 2013 voorzitter van de Raad, in september werden drie nieuwe vicevoorzitters benoemd.