Aangifte tegen Alberto Stegeman
Luchtvaartmaatschappij KLM en Schiphol hebben aangifte gedaan tegen onderzoeksjournalist Alberto Stegeman van het SBS-programma Undercover in Nederland. De programmamaker slaagde er eind vorig jaar in om op Schiphol-Oost door de beveiliging te dringen. Daardoor kon hij ongestoord bij het regeringstoestel komen waarvan koningin Beatrix, de rest van de koninklijke familie en de Nederlandse ministers gebruikmaken. Schiphol heeft aangifte gedaan omdat Stegeman zonder toestemming op verboden terrein is geweest. De KLM heeft volgens haar aangifte tegen Stegeman gedaan, omdat de maatschappij wil dat de journalist niet 'ongestraft zijn gang kan blijven gaan'. Stegeman zelf vindt de aangiftes van Schiphol en de KLM ‘de wereld op zijn kop’. Meer bij de Volkskrant
Praat mee
3 reacties
Jan, 19 januari 2009, 14:10
Terecht! Laat een rechter maar bepalen of het mag wat hij doet.
Nick Kivits, 19 januari 2009, 22:34
Geef Stegeman groot gelijk. Het is echt de wereld op zijn kop. Ze zouden Stegeman juist dankbaar moeten zijn, dat hij lekken in hun beveiliging aantoont. Het had ook iemand anders kunnen zijn, die naar het vliegtuig van de koningin liep. Iemand die wel kwade bedoelingen had. Nu heeft Stegeman er natuurlijk een mooi zakcentje aan overgehouden met zijn uitzendingen, maar dat is de hedendaagse manier van werken. Vind het puik wat hij gedaan heeft. Denk overigens dat Schiphol en de KLM geen poot hebben om op te staan in de rechtszaal en dat het meer een formaliteit is, die aangifte. Ze kunnen het niet over hun kant laten gaan natuurlijk, maar wat Stegeman heeft bewezen is dat er gewoon flink wat rammelt aan die beveiliging daar. En dat zou niet moeten kunnen.
Mark, 20 januari 2009, 12:10
Door dit soort acties dwing je betere kwaliteit af. Het zelfde gebeurd in andere branches (zoals de IT, hackers). Beter dat iemand het zonder kwade intenties doet en dit aan het licht brengt, dan iemand met kwade bedoelingen die er misbruik van maakt. De KLM is gewoon kinderachtig bezig. Dit veroorzaakt alleen maar meer publiciteit.