Nieuws 17-04-2012

  • Berichten

NRC schrijft de Volkskrant over

dinsdag 17 april 2012

Journalist Cees Banning van NRC Handelsblad heeft in een bericht over Lukoil (‘Russisch concern Lukoil koopt tankstations’, NRC Handelsblad, 13 april 2012) grote delen letterlijk overgeschreven uit een bericht in de Volkskrant. Zonder bronvermelding. Het gaat om citaten die de Volkskrant had opgetekend uit de mond van het hoofd van Lukoil in Benelux, Bulat Subaev. Banning stelt onder ‘deadlinestress’ twee quotes uit de Volkskrant te hebben voorgelegd aan Subaev met de vraag of hij dit inderdaad zo heeft gezegd. Banning: ‘Subaev antwoordde hierop “correct”. Vervolgens heb ik de quotes gebruikt in mijn stuk. Achteraf vind ik dat ik de Volkskrant als bron had moeten noemen of de citaten had moeten parafraseren. Dat ik dit niet heb gedaan is dom. Een stevige slordigheid. Het stuk had nooit zonder bronvermelding in de krant gemogen.’ Lees verder

Auteur: Frans Oremus


3 reacties

‘Overeenkomst dagbladdistributie’

dinsdag 17 april 2012

De Persgroep, NDC Mediagroep, Telegraaf Media Groep (TMG) en Wegener hebben een intentieverklaring ondertekend om binnen een aantal jaren te komen tot één gemeenschappelijke bezorgorganisatie. Doel is om de distributiekosten van dagbladen omlaag te brengen. Dat meldt TMG. De intentieverklaring houdt in dat partijen het op hoofdlijnen eens zijn over de gezamenlijke distributie van de ochtenddagbladen van de Persgroep enerzijds met de al samenwerkende partijen TMG, Wegener en NDC anderzijds. Het is de bedoeling om in de loop van dit jaar een op elkaar afgestemd distributiemodel nader te hebben uitgewerkt. TMG stelt met de intentieverklaring mede gehoor te geven aan de oproep van de Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers om tot één distributienetwerk voor alle dagbladen te komen.


reageer

Pulitzer voor Huffington Post

dinsdag 17 april 2012

In de Verenigde Staten is tijdens de 96e editie van de Pulitzer Prizes voor het eerst een prijs gegaan naar de zeven jaar oude nieuwssite Huffington Post. De reportageserie Beyond the Battlefield over veteranen uit Amerika’s recente oorlogen won een prijs in de categorie National Reporting. Ook de politieke nieuwssite Politico won een Pulitzer. De meeste prijzen gingen naar Amerikaanse uitgaven, met als uitzondering de Afghaanse fotograaf Massoud Hossaini (Agence France-Presse), die een foto maakte van de directe nasleep van een zelfmoordaanslag. Er ging dit jaar geen prijs naar fictie. Waarom niet, is onbekend. De New York Times won twee Pulitzers voor journalistiek werk. Journalisten Danny Hakim en Russ Buettner onthulden verkrachtingen en mishandelingen in het Newyorkse systeem voor geestelijke gezondheidszorg. In diverse ziekenhuizen daar zijn zo’n 1200 sterfgevallen onverklaard gebleven, ontdekten ze. De verslaggeving leide tot het ontslag van twee hoge ambtenaren, 130 werknemers en aanpassingen in de wet. Meer bij Pulitzer

Oud-journalist Van Mulligen overleden

dinsdag 17 april 2012

In zijn woonplaats Almere is oud-journalist Cor van Mulligen overleden. Van Mulligen werkte lange tijd bij De Gooi- en Eemlander, waar hij in 1989 begon. Na een tijd als chef bij redactiekantoor Weesp eindigde hij als verslaggever in Almere. Van Mulligen wordt geroemd als verslaggever van de oude stempel. In 2004 ging hij met de vut. Van Mulligen, die de laatste jaren ernstig ziek was, is 67 jaar geworden.

BBC betaalde forse ontslagvergoedingen

dinsdag 17 april 2012

De BBC heeft in de laatste zeven jaar 6000 mensen ontslagen en daarbij 277 miljoen pond (ruim 335 miljoen euro) aan ontslagvergoedingen uitgekeerd. Dat blijkt uit cijfers die The Guardian heeft bemachtigd onder de Britse variant van de WOB. In een individueel geval werd 949.000 pond (ruim 1,1 miljoen euro) uitgekeerd aan topman Mark Byford, die in juni 2011 vertrok. Andere individuele ontslagvergoedingen kwamen omgerekend uit op bedragen van 726 duizend en 484 duizend euro. Tussen maart vorig jaar en februari dit jaar betaalde de BBC omgerekend ruim 80 miljoen euro aan ontslagvergoeding, het hoogste bedrag in zeven jaar. De ontslagvergoedingen bij de BBC worden berekend zoals de oude kantonrechtersformule in Nederland: 1 maandsalaris per gewerkt jaar. Gemiddeld werd zo’n 40 duizend euro uitgekeerd. Volgens een woordvoerder zijn alle ontslagen inmiddels goed voor een besparing van 2,7 miljard pond (3,2 miljard euro).

‘Censuur bij berichtgeving over misbruik’

dinsdag 17 april 2012

Journalisten censureren de werkelijkheid als het gaat om seksueel misbruik. Dat stelt rechtbankverslaggever Chris Klomp. Details van seksueel misbruik worden volgens hem nooit gepubliceerd. Op zijn blog geeft Klomp diverse voorbeelden. En hij geeft aan ook zélf te censureren. “Ik heb verhalen in mijn hoofd die verder gaan. Je zou er slapeloze nachten van krijgen.” Klomp vraagt zich af waarom de werkelijkheid niet wordt gebracht. In rechtszaken gaat het volgens hem nog veel ruiger aan toe dan de voorbeelden die hij nu aanhaalt. “Geslachtsdelen heten daar gewoon pik en kut. Dat u het even weet.” Bij het NCRV-progamma Lunch! licht Klomp zijn verhaal toe.


reageer

Melissen weg bij Wereldomroep

dinsdag 17 april 2012

Journalist, schrijver en oorlogscorrespondent Hans Jaap Melissen vertrekt bij de Radio Nederland Wereldomroep (RNW), waar hij de laatste jaren parttime in dienst was. Hij gaat volledig freelancen en maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling binnen de organisatie. RNW moet het met een fors lager budget doen en moet zich van het kabinet op minder taken richten. In een mail aan zijn RNW-collega’s schrijft Melissen dat hij jarenlang een fantastische tijd heeft gehad bij de omroep: “Iedereen bedankt voor al die gouden, of beter: platina jaren. Ik wens jullie allemaal het allerbeste voor de toekomst, waar dan ook.”

Presentator onder vuur na DWDD-compilatie

dinsdag 17 april 2012

De Vlaamse presentator Ben Crabbé is door een compilatie van grappen uit zijn spelshow ‘Blokken’ in De Wereld Draait Door in eigen land onder vuur komen liggen. Hij zou aan de lopende band grappen hebben gemaakt over een Turkse kandidaat. “Ik word nu afgeschilderd als een platte racist, terwijl ik dat absoluut niet ben. In de hele aflevering van 25 minuten kom ik drie, vier keer terug op dat Turkse gegeven, en De wereld draait door monteert dat vlak achter elkaar in 30 seconden”, zegt Crabbé in De Morgen. De kandidaat van Turkse afkomst voelt zich niet beledigd en moest op het moment lachen om de grappen van Crabbé. Hij hoeft geen excuses.

Twitter doet marketingaankoop

dinsdag 17 april 2012

Berichtensite Twitter heeft het bedrijf Hotspots.io overgenomen. Dat betreft een jong bedrijf dat marketing- en merkanalyse uitvoert op Twitter-berichten, en daarbij de effectiviteit van reclame meet rond bijvoorbeeld grote sportevenementen. Een overnamebedrag is niet bekend gemaakt. Het is de tweede marketingdeal die Twitter sluit: eerder verkocht Twitter miljarden tweets van eindgebruikers aan een Brits bedrijf dat data-analyse doet. De zoekmachine voor eigen gebruikers zoekt hooguit enkele dagen in het verleden terug.

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2012
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

De Journalist 1896-1950