Nieuws 23-02-2012

  • Berichten

Forse boete Griekse radiopresentator

donderdag 23 februari 2012

Een uitspraak van de Griekse radiojournalist Yiorgos Trangas heeft zijn radiostation Real FM een boete van 25.000 euro opgeleverd. In een live-uitzending noemde Trangas de Duitse kanselier Angela Merkel “de snol van Berlijn”. De Griekse toezichthouder voor radio en televisie ESR trad op na klachten van luisteraars en oordeelde dat Trangas te ver was gegaan. Trangas zou het in zijn ochtendshow tot tranen toe oneens zijn geweest met de opgelegde boete. Hij scoorde zelfs een Godwin-punt door te claimen dat de Grieken “de Joden van 2012″ zijn door de manier waarop ze worden weggezet als luie oplichters. Meer bij Athens News

Onderwerp: radio

Klacht tegen VU om ongevraagd filmen

donderdag 23 februari 2012

UPDATE Een man die met zijn dochter zonder toestemming is gefilmd in het VU Medisch Centrum in Amsterdam, heeft een klacht tegen het ziekenhuis ingediend. TV-producent Eyeworks maakte opnames met 35 op afstand bedienbare camera’s voor een nieuw medisch reality-programma van RTL. Dat gebeurde echter zonder toestemming van de gefilmden. Twee weken lang zijn behandelingen en gesprekken van de patiënten opgenomen. Vaak werd naderhand pas om toestemming gevraagd. Volgens de NOS hebben 65 van de 265 gefilmde mensen geen medewerking verleend aan het programma. Het ziekenhuis bood in Nieuwsuur voor dat ene geval excuses aan, maar stelt dat er verder geen regels zijn overtreden. De afspraak was dat patiënten van tevoren zouden worden ingelicht. De man begint nu toch een klachtenprocedure. Lees verder

Onderwerp: conflict, programma, televisie


1 reactie

GPD-kranten willen blijven samenwerken

donderdag 23 februari 2012

De dagbladen die samenwerken in de GPD willen ook na 1 oktober, als Wegener een eigen persdienst begint, blijven samenwerken. Dat zeggen woordvoerders van Wegener, de HDC, NDC en het Nederlands Dagblad. De komende maanden moet blijken of dat er van komt en hoe die samenwerking er uit gaat zien. Onduidelijk is of er nog een rol is voor de huidige GPD of dat delen van de GPD wellicht ondergebracht kunnen worden bij de Wegener Persdienst. Jos Timmers, hoofdredacteur van de GPD: ‘Wij zijn bereid mee te denken over alle modellen en hebben in het verleden al laten zien snel en flexibel te kunnen inspelen op de wensen van de kranten.’ Lees verder

Auteur: Dolf Rogmans
Onderwerp: dagblad, persbureau, reorganisatie


reageer

‘Syrische leger jaagt op journalisten’

donderdag 23 februari 2012

Het Syrische leger heeft opdracht elke journalist te vermoorden die voet heeft gezet op Syrische bodem. Dat schrijft de Franse krant Libération. Dat is de reden waarom woensdag de oorlogscorrespondent Marie Colvin, fotojournalist Remi Ochlik en burgerjournalist Rami al-Sayed om het leven zouden zijn gekomen. De Libanese geheime dienst zou gesprekken tussen Syrische officieren hebben opgevangen. Hieruit zou blijken dat het centrum waar de journalisten zaten bewust beschoten zou zijn. Volgens Jean Pierre Perrin, journalist bij Libération, wisten de Syriërs dat er vanuit het mediacentrum bewijs werd uitgezonden dat vrouwen en kinderen werden vermoord. Het Syrische ministerie van Informatie heeft inmiddels buitenlandse journalisten die zich illegaal in het land bevinden, opgeroepen zich bij de regering te melden. Meer bij Trouw

Onderwerp: journalistiek, overleden


reageer

Nieuwssite familiebedrijven gestart

donderdag 23 februari 2012

Begin februari is de online uitgave Fambizz gelanceerd, specifiek gericht op familiebedrijven. Bijna 70 procent van de ondernemingen in Nederland zijn een familiebedrijf en deze zijn gemiddeld beter toegerust om de crisis door te komen, blijkt uit recent onderzoek van Nyenrode. Dennis Mensink van Functioneel Wit, het redactiebureau achter de site: “Familiebedrijven vormen een onontgonnen gebied. Bovendien verdienen zij een plekje in het Nederlandse medialandschap.” Hoewel er voorlopig alleen online materiaal wordt geplaatst en er dagelijks zo’n vier uur tijd in zit, sluit Mensink op termijn een papieren uitgave niet uit: “De frequentie en de oplage zijn nog niet bekend. Maar als je je bedenkt hoeveel familiebedrijven er zijn, dan zou die oplage best eens hoog kunnen zijn.”

Onderwerp: internet

Cherie Blair naar rechter om hacken

donderdag 23 februari 2012

De echtgenote van de voormalige Britse premier Tony Blair, Cherie Blair, klaagt News International en privé-detective Glenn Mulcaire aan vanwege het hacken van haar telefoon door News of the World. Dat bevestigd haar advocaat. De inmiddelse opgedoekte News of the World luisterde vele prominente Britten af. De uitgever van de tabloid heeft inmiddels met veel slachtoffers een schikking getroffen. Meer bij de Volkskrant / The Guardian

Onderwerp: afluisteren, conflict, rechtszaak

Weer kritiek op WikiLeaks

donderdag 23 februari 2012

Klokkenluidersite WikiLeaks krijgt opnieuw stevige kritiek. Dit keer van Bill Keller, tot september 2011 hoofdredacteur van The New York Times. In een opiniestuk schrijft Keller dat de klokkenbluidersite dissidenten en activisten in gevaar heeft gebracht door hun namen te laten staan in uitgelekte ambassadeberichten. Overheden zijn terughoudender in contacten en het is lastiger dan ooit om informanten te werven. De kritiek is opvallend; in 2010 werkte Keller nog nauw samen met Julian Assange. Het is niet de eerste keer dat de klokkenluidersite onder vuur ligt van eerdere partners. Ook met de Britse krant The Guardian botste de samenwerking uiteindelijk. Meer bij NRC

Onderwerp: bron, dagblad, opinie


reageer

Miljoenen naar Oostenrijkse kranten

donderdag 23 februari 2012

Terwijl in Nederland de zelfredzaamheid en het eigen rendement van kranten voorop staat, worden in Oostenrijk onder het begrip Presseförderung miljoenen in kranten gestoken. In 2011 steeg dit budget ter promotie van kranten zelfs met twee miljoen euro naar 12,4 miljoen. Het blad Heute meldt dat zakenkrant WirtschaftsBlatt (65.000 lezers) een subsidie van ruim 6,2 ton ontving, terwijl het uit de Oostenrijkse evenknie van oplageinstituut HOI stapte. Andere kleine kranten ontvingen bedragen van rond anderhalve ton tot ruim 1,2 miljoen euro. Heute “ontvangt geen euro” uit het fonds, stelt de krant met enige trots.

Onderwerp: subsidie

NVJ mag boeken Wegener bekijken

donderdag 23 februari 2012

Topman Truls Velgaard van Wegener is akkoord met het verzoek van de NVJ en de redactieraden en –commissies om onderzoek te doen in de boekhouding van de uitgever. Volgens de NVJ is de noodzaak om in hoog tempo tenminste 300 tot 350 voltijdse banen te schrappen niet aangetoond. De beroepsvereniging wil daarom zo goed mogelijk inzicht krijgen in de financiële situatie van Wegener om vervolgens een ‘reële discussie’ te kunnen voeren over de reorganisatieplannen. De NVJ keek eerder in de boekhouding van het bedrijf. Dit was in 2008, toen de Raad van Bestuur wegens marktomstandigheden af wilde van afspraken over behoud van journalistieke banen.

Onderwerp: cijfers, onderzoek, regionaal


reageer

CosmoGIRL! viert nummer 100

Meidenglossy CosmoGIRL! viert feest met een prijsvraag. Het tijdschrift bestaat acht jaar en het 100ste nummer ligt vanaf vandaag in de winkel. Hoofdredacteur Dewi Lammerding: “Wie iets te vieren heeft, trakteert. Daarom deze extra grote winactie speciaal voor onze lezeressen. Van complete outfits tot de hipste gadgets, er valt van alles te winnen.”

Record aantal inzendingen De Luis

De organisatie van De Luis ontving dit jaar 81 vraaggesprekken. Nooit eerder werden zo veel interviews ingezonden. Vorig jaar bleef de teller nog op 45 staan. Op 28 maart wordt in de Stadsschouwburg in Amsterdam tijdens Het Grote Interviewgala de winnaar van De Luis 2011 bekendgemaakt. Dit jaar wordt De Luis voor het laatst als zelfstandige prijs uitgereikt. De Luis gaat volgend jaar op in de organisatie van de ‘Jaarprijzen voor de journalistiek’, ook wel Tegels genoemd.

Uitgever brengt boek niet uit

Uitgeverij Artemis brengt het boek ’Fatale Val’ van journaliste Daphne Timmers niet uit. Het boek gaat over haar dodelijk verongelukte vriendin Daphne Tweebeeke uit Aerdenhout. Nabestaanden willen niet dat het boek wordt uitgebracht en de uitgever heeft besloten het boek niet in de handel te brengen. De nabestaanden verzetten zich ook tegen een aflevering van het KRO-televisieprogramma ‘De Wandeling’ - vrijdagavond - waarin Timmers over haar boek wordt geïnterviewd. De KRO heeft nog geen beslissing genomen over de uitzending van het televisie-interview met Daphne Timmers. Meer bij Haarlems Dagblad

Afghaanse journalist onthoofd

In Afghanistan is een journalist onthoofd teruggevonden. De 25-jarige Samid Khan Bahadarzai werkte voor het lokale radiostation in Urgun. Voorafgaand aan zijn dood zou de man een telefoontje hebben ontvangen en zou hij een ontmoeting hebben gehad met nog onbekende mannen. De journalist werd vlak bij zijn huis gevonden. Meer bij AFP via Yahoo!

FBI onderzoekt dreigbrieven

De Amerikaanse federale recherche FBI en de politie van New York doen onderzoek naar dreigbrieven die mogelijk gevaarlijke stoffen bevatten en die naar mediabedrijven en senatoren zijn gestuurd. Dat meldt NBC New York. Onder andere presentator Jon Stewart van de satirische The Daily Show en komiek Stephen Colbert van The Colbert Report zouden de brieven hebben ontvangen. Meer dan 100 mensen zouden de brieven hebben ontvangen. Meer bij NBC New York

Sterrenfoto

360 graden panoramaview van de hemel. Bestaande uit ’slechts’ 37.000 foto’s. Via Brainpicker

Zoek in het Archief vaknieuws






februari 2012
Z M D W D V Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 1 2 3

De Journalist 1896-1950