Nieuws 11-01-2011

  • Berichten

Max Mosley bij EHRM om privacy-zaak

dinsdag 11 januari 2011

Bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg speelt vandaag een zaak die grote gevolgen kan hebben voor Britse media. De voormalige baas van de Formule 1, Max Mosley, die in 2008 met succes de Britse tabloid News of the World aanklaagde omdat die een verhaal publiceerden over zijn seksuele contacten met prostituees, verschijnt voor een groep rechters om te bepleiten dat de tabloid gedwongen had moeten worden om hem in kennis te stellen vóór publicatie van het artikel. Deze zaak zou er toe kunnen leiden dat de Britse regering een nieuwe privacywet moet maken die redacties oplegt contact op te nemen met beroemdheden over verhalen voordat ze in de media verschijnen. Mosley ontving 80.000 pond nadat een rechtbank concludeerde dat zijn privacy was geschonden. De advocaten van de voormalige Formule 1 baas zeggen dat een aanpassing van de privacywet de enige mogelijkheid is om nieuwe zaken te voorkomen. De zaak wordt bestreden door verschillende mediaorganisaties, die stellen dat de verandering mogelijk publicaties tegen zal houden en ook dat het recht op vrijheid van meningsuiting wordt geschonden. Meer bij The Guardian

Journalist wil schadevergoeding Heerlen

dinsdag 11 januari 2011

Journalist Brenno de Winter vraagt woensdag de rechtbank in Maastricht de gemeente Heerlen te veroordelen tot een schadevergoeding. Hij zegt de actieve tegenwerking bij het doen van journalistiek onderzoek niet langer te accepteren. ‘Wat begon als een discussie over leges is uiteindelijk uitgemond in een reeks pesterijen van een bedenkelijk laag niveau.’ Het dieptepunt is voor hem wel dat de gemeente hem bij de rechter gelijk gaf. ‘Net toen ik de zaak dus wilde intrekken, omdat het leek dat ze het geld gingen teruggeven, ‘bedacht’ de gemeente zich en noemde het een vergissing.’ Lees verder


1 reactie

Assange weer voor de rechter

dinsdag 11 januari 2011

WikiLeaks-voorman Julian Assange staat vandaag weer voor de rechter. Hij krijgt dan waarschijnlijk de precieze datum te horen wanneer de uitleveringszitting begint. De verwachting is dat de twee dagen durende zitting begin februari zal plaatsvinden. Zweden heeft om de uitlevering van de oprichter van klokkenluidersite Wikileaks gevraagd, nadat hij door twee vrouwen werd beschuldigd van verkrachting. Assange ontkent. Vorige maand werd Julian Assange op een borgtocht vrijgelaten. Meer bij de BBC

RTL boos om applicatie van student

dinsdag 11 januari 2011

Er is nu ook een iPhone-applicatie waar programma’s van RTL mee kunnen worden teruggezien. Tot irritatie van RTL, want de app is gemaakt door een student, die zich daarmee schuldig maakt aan auteursrechtschending. Dat stelt een woordvoerder van RTL, dat met maker Dennis Lexis wil spreken ‘over zijn beweegredenen’. RTL heeft zelf tot nog toe alleen twee RTL Gemist-applicaties voor de iPad laten bouwen. Wel zijn afleveringen op een mobiel via het adres m.rtlxl.nl achteraf te bekijken. Daar worden veel uitzendingen gratis aangeboden, maar voor de populaire programma’s moeten kleine bedragen tussen de 0,40 à 1,50 euro worden betaald. Voor de applicatie van Lexis betaalt de gebruiker eenmalig een bedrag van 1,59 euro en daarvoor krijgt de gebruiker een archief dat tot maximaal zeven dagen teruggaat. Meer bij NUZakelijk


reageer

Reorganisatie bij Vastgoed

dinsdag 11 januari 2011

Bij Vastgoed, het vakblad voor woningmakelaars, is een reorganisatie gaande. Dat meldt de uitgever PSH Groep. De online activiteiten worden versterkt. Begin januari is in goed overleg afscheid genomen van Roel Smit, die dan twee jaar op interimbasis hoofdredacteur is geweest van het vakblad Vastgoed. Susanne Mullenders, sinds 2008 eindredacteur van Vastgoed, volgt Smit op als hoofdredacteur.

Playboy akkoord met bod Hefner

dinsdag 11 januari 2011

Playboy-oprichter Hugh Hefner haalt zijn schepping van de beurs. Playboy is akkoord gegaan met een voorstel van Hefner om het bedrijf op te kopen. De 84-jarige oprichter van het blootblad had al een groot deel van het bedrijf in handen. De aandeelhouders moeten nog instemmen met het bod. De zaak moet in maart afgehandeld zijn. Meer bij het FD / Novum via NU.nl / BBC

Ophef over Facebookvrienden

dinsdag 11 januari 2011

Het Waalse satirische weekblad Père Ubu-Pan trekt in zijn recentste editie de professionele integriteit in twijfel van een journalist van de krant Le Soir, omdat hij via Facebook bevriend zou zijn met Michel Nihoul, een Brusselse zakenman die ervan werd verdacht opdracht te hebben gegeven aan kinderverkrachter en moordenaar Marc Dutroux. De journalist in kwestie, Marc Metdepennigen, erkent dat hij Nihoul heeft aanvaard als Facebookvriend, maar alleen om professionele reden. Hij overweegt een klacht in te dienen bij de raad voor journalistieke deontologie (ethiek). De Franstalige vereniging van beroepsjournalisten (AJP) wijst erop dat Facebookvrienden het risico met zich meebrengen dat de schijn van onafhankelijkheid wordt ondermijnd. Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) gaat niet zo ver: “Facebook is een interessant instrument om contact te houden en op de hoogte te blijven. Bovendien is Facebookvriendschap niet te vergelijken met vriendschap in de klassieke zin.” Meer bij Het Laatste Nieuws


reageer

Vier banen weg bij verliesgevend VK Banen

dinsdag 11 januari 2011

VK Banen van De Persgroep moet drastisch bezuinigen. Van de zes banen zullen er vier verdwijnen, als gevolg van teruglopende personeelsadvertenties, zo is het personeel van de Volkskrant meegedeeld. Chef Quinty Danko en een van de vijf redacteuren mogen blijven. Van twee medewerkers wordt het tijdelijke dienstverband niet verlengd. Voor de twee andere medewerkers zoekt De Persgroep naar een baan binnen het bedrijf of een vrijwillige vertrekregeling. ´De magazines van VK Banen zijn bijna altijd verliesgevend’, aldus de verklaring. ‘Dat heeft tot gevolg dat we de productie van specials en de inhoud van de website op een soberder en flexibeler manier moeten organiseren’. ‘We gaan meer met freelancers werken’, zegt directeur Frits Campagne in een toelichting. De inkomsten van VK Banen zijn vorig jaar vergeleken met 2009 met 30 procent gedaald. ‘De ontwikkeling van de omzet op de personeelsmarkt is niet gunstig. Er zijn weinig personeelsadvertenties in de zorg, welzijn en de overheid.’

Auteur: Bart Ebisch

Mobiel

dinsdag 11 januari 2011

Via de mobiele telefoon programma’s terugzien middels UItzending Gemist is populair. Dit heeft de website dinsdag bekendgemaakt. Via het mobieltje werden vorig jaar achttien miljoen video’s bekeken. In 2009 zagen mensen nog 2,7 miljoen programma’s op een telefoon. Meer bij ANP via BNR

Bedreiging

dinsdag 11 januari 2011

Een redacteur van een lokale omroep uit Mijdrecht heeft zich de woede van talloze Feyenoord-fans op de hals gehaald, door een misplaatste grap over de uitvaart van Coen Moulijn. Ferry Mulder vroeg zich vorige week op Twitter af of ze Moulijn niet beter in de brand in Moerdijk hadden kunnen smijten. Dat had de kosten van het crematorium gescheeld. Direct na het plaatsen van zijn internetbericht kreeg hij talloze woedende reacties en zelfs dreigementen. Bron: AD

Meldpunt

dinsdag 11 januari 2011

De NVJ stelt in overleg met het Genootschap van Hoofdredacteuren een meldpunt Brand Moerdijk in om zodoende journalisten, die aanwezig zijn geweest bij de chemiebrand in Moerdijk, te informeren en hen bij een eventueel onderzoek te betrekken. Het Genootschap pleitte maandag voor een gezondheidsonderzoek onder mediavertegenwoordigers. Meer bij de NVJ

Zoek in het Archief vaknieuws






januari 2011
Z M D W D V Z
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

De Journalist 1896-1950