Freelance advies NVJ
|
|
Tarieven
hergebruik
Journalistiek
is werk. De freelance schrijver, fotograaf en omroepmedewerker verkoopt
zijn of haar werk voor eenmalig gebruik. Hergebruik van journalistiek
(freelance)werk kost dan ook geld. Kijkend naar wat in de markt praktijk
is, heeft de sectie Freelance onderstaande lijst met tarieven voor
hergebruik opgesteld. Zolang met de uitgevers (enzovoort) geen
overeenstemming bereikt is, adviseren wij alle freelancers onderstaande
tarieven te hanteren.
Deze
tarieven gelden voor hergebruik mèt
toestemming. Voor ongeautoriseerd hergebruik
adviseren wij een schadevergoeding te eisen van 300 % van het
oorspronkelijke honorarium!
In
de lijst is rekening gehouden met het hergebruik van een oorspronkelijke
bijdrage in een van de 'nieuwe media'; hergebruik voor teletekst,
kabelomroep, internet. Maar ook heruitzending op radio en televisie; hergebruik bij
boekuitgaven van niet-uitgevers, zoals ondernemingen, organisaties en
overheden.
NVJ-tarieven
voor hergebruik |
Vergoedingen
bij hergebruik, met percentages op basis van de betaling voor het
eerste gebruik.
Het tarief voor het eerste gebruik wordt vastgesteld aan de
hand van de NVJ-tarieven
en/of in onderhandelingen tussen
partijen. De tarieven voor hergebruik zijn afgeleid van dit eerste
tarief.
|
|
‘Nieuwe’
media
|
1
|
Internet,
per jaar, per rubriek, bij plaatsing in eerste rubriek
|
20%
|
2
|
Internet,
per jaar, per rubriek, bij plaatsing in elke volgende rubriek
|
15%
|
3
|
Internet-verwijzing,
per verwijzing
|
5%
met een minimum van 45,50 euro
|
4
|
Nederlandse
databank, per jaar
|
20%
|
5
|
Internationale
databank, eerste opname en gebruik in het eerste jaar
|
100%
|
6
|
Internationale
databank, per vervolgjaar
|
20%
|
7
|
Cd-rom,
cd-i, dvd, als integrale heruitgave van gedrukt medium: eerste
uitgave
|
30%
|
8
|
Cd-rom,
cd-i, dvd, als integrale heruitgave van gedrukt medium: heruitgave
en gewijzigde heruitgave
|
30%
|
9
|
Cd-rom,
cd-i, dvd, overige vormen: eerste uitgaven
|
minimaal
100%
|
10
|
Cd-rom,
cd-i, dvd, overige vormen:
heruitgave en gewijzigde heruitgave
|
minimaal
100%
|
|
Traditionele
media
|
11
|
Print:
dagblad per titel
|
100%
|
12
|
Print:
dagbladen binnen een concern, eerste titel
|
100%
|
13
|
Print:
dagbladen binnen een concern, elke volgende titel
|
20%
|
14
|
Teletekst,
per omroep, per 24 uur
|
20%
|
15
|
Kabelomroep,
per omroep, per 24 uur
|
20%
|
16
|
Radio,
per omroep, per 24 uur
|
100%
|
17
|
Televisie,
per omroep, per 24 uur
|
100%
|
|
Promotioneel
gebruik
|
18
|
In
druk: boek, promotionele uitgave, bundeling van eerder verschenen
bijdragen in dagblad of tijdschrift
|
Minimaal
100%
|
19
|
Commercieel
gebruik van citaten in advertenties, commercials, folders en andere
uitingen
|
114,00
euro per alinea
|
|
Boeken
Vergoedingen
bij hergebruik, op basis van de bruto-verkoopprijs per boek, zoals
deze wordt berekend in het standaard-boekcontract van de KNUB
|
20
|
Boek,
commerciële uitgave, eerste druk
|
25%
van de 'verkoopprijs'
|
21
|
Boek,
commerciële uitgave, herdruk
|
30%
van de 'verkoopprijs'
|
22
|
Doorverkoop
van rechten (syndication), alleen na aparte toestemming per uitgave of gebruik
|
60%
van de opbrengst
|
De
tarieven voor boekuitgaven zijn anders opgebouwd dan de voorgaande.
Ze ontlenen hun systematiek aan de boekenbranche. Uitgangspunt is de
opbrengst bij verkoop (royalty's) bij het eerste gebruik. Bij de
boekuitgaven worden deze gegevens gebruikt om de het basisbedrag te
berekenen, de 'verkoopprijs', waarover de percentages worden
genomen.
Bij
syndication (doorverkoop
van rechten) gaat het om een percentage van de bruto-opbrengst bij
doorverkoop.
|
|
|
|